Tags

, , , , ,

Ο ίδιος ο Ιβάν Σαββίδης έχει πει για την Ελλάδα πως «αν δεν έχεις σχέση με media, δεν μπορείς να ασχοληθείς με μεγάλες επιχειρήσεις». Πρόσφατα απέκτησε τη δεύτερη μεγάλη επιχείρησή του, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ακόμα όμως δεν έχει καταφέρει να ελέγξει μέσο ενημέρωσης, αφού δεν “κέρδισε” τον ΔΟΛ. Εκεί είχε να αντιμετωπίσει την αντίδραση των ΗΠΑ.

ην περασμένη εβδομάδα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης μου είπε –με αφορμή μια τηλεοπτική συνέντευξη για άλλο θέμα– πως οι επιθέσεις κατά του Ιβάν Σαββίδη από πολιτικούς και μέσα ενημέρωσης στην Αθήνα θα πρέπει να σταματήσουν, διότι πρόκειται για έναν από τους λίγους ανθρώπους που τοποθετούν χρήματα στην πόλη, τη Θεσσαλονίκη.

Ο Μπουτάρης δεν έχει άδικο σε αυτό. Εκείνο που ούτε κι εκείνος γνωρίζει, είναι το πώς ο Πόντιος επιχειρηματίας θα κάνει χρήματα από τις τοποθετήσεις του αυτές σε επιχειρήσεις της βόρειας Ελλάδας –παρά το γεγονός ότι ο συνασπισμός που βρίσκεται στην εξουσία προσπαθεί να τον πείσει ότι και αυτό θα γίνει.

Η ειδική εκκαθάριση του ΔΟΛ…

…που ολοκληρώθηκε«Με 22,9 εκατ. ευρώ στον Βαγγέλη Μαρινάκη ο ΔΟΛ», capital.gr στις 31 Μαΐου από τη Grant Thornton και το δικηγορικό γραφείο Αγγελίδη, άφησε τον Σαββίδη τρίτο και καταϊδρωμένο, με μία προσφορά στα 11,6 εκατ. ευρώ, ενώ η «δίκαια τιμή» για τον Οργανισμό είχε υπολογισθεί στα τουλάχιστον 20 εκατομμύρια και όλοι οι ενδιαφερόμενοι είχαν “σηκώσει” από τις τράπεζες 25-30 εκατομμύρια, για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

Ο κ. Σαββίδης δεν μπόρεσε να τα “σηκώσει” από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και ειδοποίησε έγκαιρα την κυβέρνηση γι’ αυτή του την αδυναμία. Αυτό που, σύμφωνα με πληροφορίες, εμπόδισε τις τράπεζες να διευκολύνουν τον κ. Σαββίδη, ήταν οι προειδοποιήσεις που φαίνεται να έλαβαν από παράγοντες της αμερικανικής τραπεζικής αγοράς, πως η υπέρ το δέον διευκόλυνση του κ. Σαββίδη θα τους δημιουργούσε προβλήματα στις συναλλαγές τους με την αμερικανική αγορά χρήματος.

Έτσι, παρά το γεγονός ότι μία τουλάχιστον συστημική τράπεζα αναζήτησε και βρήκε λύση για να φέρει ο κ. Σαββίδης χρήματα από την Κύπρο ώστε να “χτυπήσει” με προσφορά τον ΔΟΛ, ο τελευταίος, έχοντας προφανώς λάβει τα “σήματα”, έκανε πίσω. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η κυβέρνηση επιχείρησε να αναβληθεί δύο φορές η διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης, ώστε να μην επισύρει την οργή του Ιβάν Σαββίδη, αλλά αυτό δεν ήταν πλέον δυνατό μετά τις ανακοινώσεις και τη δρομολόγηση της διαδικασίας με τρόπο ώστε να είναι δημόσια γνωστή.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Σε συνέντευξή του«Ιβάν Σαββίδης: Ο Τσίπρας στη Βουλή μου θύμισε τον Πούτιν», protothema.gr στο Πρώτο Θέμα, ο κ. Σαββίδης διαβεβαίωνε ότι τον ενδιέφεραν πάντα οι υποδομές της χώρας, μεταξύ των οποίων και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τελικά, συμμετέχοντας σε γαλλογερμανικό consortium, πήρε τελικά«Με ρελάνς €231,9 εκατ. DIEP – CMA – Σαββίδης πήραν τον ΟΛΘ», capital.gr το λιμάνι με μία προσφορά 231 εκατ. ευρώ, έναντι της ιαπωνικής Μιτσούι, της εταιρείας λιμένων των Φιλιππίνων και της εταιρείας λιμένων του Ντουμπάι. Το ποσό δόθηκε για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, που ήταν προς πώληση.

Η τελευταία, θέλοντας να προστατέψει το ρουμάνικο λιμάνι της Κωστάντζας, που της ανήκει, προσέφερε 200 εκατομμύρια για το λιμάνι στη Θεσσαλονίκη, απλά για να το ελέγξει. Αλλά η προσφορά της έγινε χωρίς την κατάθεση εγγυητικών επιστολών.

Ο γερμανικός τύπος έγραψε“Deutsch geführtes Konsortium bekommt Hafen von Thessaloniki”, zeit.de ότι «γερμανικό consortium» κέρδισε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το περίεργο είναι ότι στη γερμανική κυβέρνηση ουδείς γνωρίζει τον ηγέτη του… γερμανικού consortium, όπως διαβεβαίωσαν το inside story πηγές του γερμανικού υπουργείου Οικονομίας: «Όλες οι εταιρείες που επενδύουν στην Ελλάδα ή σκέφτονται να το κάνουν, περνούν από τα υπουργεία ζητώντας βοήθεια. Όλοι εκτός από την εταιρεία που επενδύει στη Θεσσαλονίκη…».

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Το σχήμα που κέρδισε με τον Ιβάν Σαββίδη στις τάξεις του αποτελείται μεταξύ των άλλων από τη γερμανική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners Gmbh, που έχει έδρα στην οδό Prinzregentenstrasse στο κέντρο του Μονάχου. Η εταιρεία ανήκει στη γνωστή γερμανική εταιρεία συμβούλων Goetz Partners, που εμφανίσθηκε το 2012 στην Ελλάδα ως σύμβουλος ενός ολιγάρχη από το περιβάλλον του Πούτιν, του Αρκάντι ΡόττενμπεργκΟ Ρόττενμπεργκ στη λίστα του Forbes (ο sparring partner του Πούτιν στο τζούντο), που εκείνη την εποχή ήθελε να αγοράσει το εργοστάσιο λιπασμάτων της Νέας Καρβάλης από τον τότε φυλακισμένο Λαυρέντη Λαυρεντιάδη· μια συναλλαγή που τελικά απέτυχε.

Με μετοχικό κεφάλαιο 25 εκατομμυρίων ευρώ και κύκλο εργασιών τριών εκατομμυρίων για το 2014, είναι μυστήριο πώς αυτή η εταιρεία συμβούλων θα χρηματοδοτήσει την αγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Ο τρίτος της ομάδας που ανέλαβε να αναστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι η γαλλική εταιρεία CMA, που επίσης δεν διαθέτει αρκετά χρήματα για να φτάσει στον στόχο των 240 εκατομμυρίων, που πρέπει να δοθούν ως τίμημα αμέσως μετά την έγκριση της σύμβασης από τη Βουλή.

Η γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα αποκαλεί τη γαλλική εταιρεία «έναν γίγαντα των θαλάσσιων μεταφορών», καθώς είναι η τρίτη επιχείρηση σε μεταφορά όγκου κοντέινερ στον κόσμο, που χτυπήθηκε όμως από την κρίση ξηρού φορτίου σε τέτοιο βαθμό, ώστε να δυσκολεύεται στις σχέσεις της με ορισμένες τράπεζες.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Σαββίδης και οι δύο εταιρείες που συνεργάζονται μαζί του δεν έχουν καταλήξει ακόμα στην κατανομή των ποσοστών στο consortium, κατανομή που θα κρίνει και το πόσα χρήματα θα βάλει κάθε εταίρος για την αγορά του ΟΛΘ.

Όσο για τις προοπτικές της επένδυσης, καλά πληροφορημένες πηγές της εταιρείας του Λιμανιού του Αμβούργου που συνέπραξαν ως σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, επισήμαναν ότι αν συνυπολογισθούν και οι επενδύσεις που πρέπει να γίνουνΔιαβάστε το σχετικό άρθρο της συνεργάτιδας του inside story Σοφίας Χριστοφορίδου στο λιμάνι (άλλα 180 εκατ. ευρώ) «είναι δύσκολο να είναι κερδοφόρα για τους επενδυτές. Θα πρέπει να δαπανηθούν πολλά χρήματα για να δοθεί πρόσθετο μεταφορικό έργο στο λιμάνι, ώστε να γίνει το έργο βιώσιμο».

Ο φόβος της Ρωσίας

Η κυβέρνηση, ενθαρρυμένη από την έλλειψη αντίδρασης από Αμερικανούς και Ευρωπαίους στην υπόθεση της ΣΕΚΑΠ, θεώρησε ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τη μεταβίβαση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στον Πόντιο επιχειρηματία. Ο φόβος μιας αντίδρασης, που σε αυτήν την περίπτωση δεν επικράτησε, θα ήταν δικαιολογημένος, καθώς αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον Αλέξη Τσίπρα, ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλωντ Γιουνκέρ είχε προειδοποιήσει τη νέα ελληνική κυβέρνηση να μην παραχωρήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στην εταιρεία των ρωσικών σιδηροδρόμων, η οποία το διεκδικούσε τότε.

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Μεταξύ άλλων, όπως προκύπτει από μελέτη της ΕΕ, η Κομισιόν δεν ήθελε να ενωθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας κι εκείνο της Ρουμανίας (για τα οποία ήταν τότε επίσης υποψήφιοι αγοραστές οι Ρώσοι), με ένα λιμάνι που θα ελεγχόταν κι αυτό από ρωσικά συμφέροντα. Στη συνέχεια εκείνης της ιστορίας, όταν κυβερνητικά στελέχη επέμειναν να προχωρήσει η πώληση, η ίδια η ρωσική εταιρεία αναγκάστηκε να διαμηνύσει στην κυβέρνηση μέσω ενός μεσάζοντα στο Μονακό ότι «δεν μπορεί πολιτικά να αποκτήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης…».Φυσικά, ο κ. Σαββίδης δεν μπορεί να εξισωθεί με μία ρωσική κρατική εταιρεία. Στα τέλη του 2015 η Κομισιόν διαμήνυσε στην Αθήνα ότι δεν θα είχε αντίρρηση να αποκτήσει μία υποδομή ο κ. Σαββίδης, ενταγμένος σε ένα ευρωπαϊκό σχήμα. Γι’ αυτό ο κ. Πάνος Καμμένος, με τη βοήθεια στελεχών της κυβέρνησης από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, επιδίωξε τους προηγούμενους μήνες να δημιουργήσει ένα θετικό κλίμα για τον κ. Σαββίδη στις Ηνωμένες Πολιτείες, παίρνοντάς τον μαζί στις επαφές που είχε στα ταξίδια του εκεί.

Όπως συμβαίνει συχνά-πυκνά, οι Έλληνες αξιωματούχοι ερμήνευσαν την έλλειψη αντιδράσεων από τους Αμερικανούς ως αποδοχή της ετοιμότητάς τους να δεχθούν την παρουσία –πολιτική, πολιτιστική και οικονομική– του κ. Σαββίδη στη Βόρεια Ελλάδα. Αλλά οι Αμερικανοί φαίνεται πως δεν είχαν συμφωνήσει, όπως αποδείχθηκε από την αντίδρασή τους στην προσπάθεια του Σαββίδη να αποκτήσει τον ΔΟΛ.

Η εντονότατη αντίδραση«Μητσοτάκης για Σαββίδη: Δεν θα επιτρέψω να Ουκρανοποιηθεί η πολιτική ζωή», skai.gr του επικεφαλής της αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη στη ρύθμιση για τη ΣΕΚΑΠ λάμβανε υπόψη και αυτές τις παραμέτρους, αλλά και το γεγονός ότι ο κ. Σαββίδης είχε υποστηρίξει ανοιχτά τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα στις εσωκομματικές εκλογές της Νέας Δημοκρατίας. Ο κ. Μητσοτάκης καταλογίζει στον κ. Σαββίδη παρεμβάσεις στο εσωτερικό του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και «πολιτικό λόγο» που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια ενός επιχειρηματία, όσο μεγάλη εμβέλεια κι αν έχει.

Παρόλα αυτά, στελέχη της ΝΔ στη Βόρεια Ελλάδα είπαν στο inside story πως η περιοχή έχει ανάγκη τα χρήματα και, επαναλαμβάνοντας τη θέση του Μπουτάρη πολύ πιο κατηγορηματικά, διαπίστωσαν ότι «τα λεφτά δεν μυρίζουν, δεν είμαστε πια σε θέση να επιλέγουμε τους επενδυτές της χώρας ανάλογα με τη χώρα από την οποίαν προέρχονται».

Συμπαρουσιάζει την εκπομπή Ιστορίες στο ΣΚΑΪ από το 2016. Μετά από 7 χρόνια ως ανταποκριτής για ελληνικά μέσα ενημέρωσης στη Γερμανία, συνεργάστηκε με την εκπομπή Μαύρο Κουτί και από το 2004 ως το 2007 ήταν αρχισυντάκτης της εκπομπής Φάκελοι, στην οποία εργάστηκε μέχρι το 2013.
Advertisements